20 i 27 listopada 2024r. w naszej szkole odbyły się warsztaty dla uczniów klas 1-8. Tematyka warsztatów dobrana była do potrzeb poszczególnych grup wiekowych i wynikała z wcześniej przeprowadzonej diagnozy. Zajęcia przeprowadziła trener z Centrum Profilaktyki EKSPERT, Pani Joanna Lis.
Warsztaty w klasie I dotyczyły tolerancji i zasad dobrego wychowania. Na zajęciach zdefiniowano pojęcie tolerancji, uświadomiono najmłodszym, że każdy ma prawo do własnego zdania i pomimo różnic, które nas dzielą – wszyscy jesteśmy tacy sami. Dzieci uczyły się akceptacji, szacunku w stosunku do rówieśników i osób dorosłych, wyrażania własnych poglądów. Ponadto dzieci poszerzyły swoją wiedzę na temat zasad dobrego wychowania oraz dobrych manier.
Tematyką zajęć w klasach: II, III, IV i V była „Akcja integracja”. Podczas zajęć poruszano zagadnienia dotyczące poczucia własnej wartości i prawidłowego wyrażania emocji, gdyż ma to bezpośredni wpływ na relacje. Poprzez zabawy integrujące dzieci ćwiczyły budowanie poczucia wspólnoty grupowej.
W klasie VI zrealizowano temat: „Empatia. W zgodzie z sobą i innymi”. Zajęcia miały na celu uświadomienie uczniom roli współpracy koleżeńskiej, pobudzenie wrażliwości na potrzeby i pragnienia innych, budowanie wiary we własne możliwości oraz pokazanie, co odczuwa ofiara doznająca różnych form przemocy w celu nauki odczuwania emocji innych osób oraz pobudzenia zachowań empatycznych.
Celem warsztatów w klasach VII-VIII była profilaktyka uzależnień. Warsztaty kompleksowo obejmowały tematykę przeciwdziałania zażywaniu używek (alkohol, narkotyki, dopalacze, papierosy, e-papierosy), energetyków, leków. Uczniowie zapoznali się ze strukturą uzależnienia, objawami i skutkami zażywania substancji psychoaktywnych. Ponadto na warsztatach uczniowie uczyli się postaw asertywnych, zdrowych metod radzenia sobie ze stresem oraz skutecznych metod podejmowania prawidłowych decyzji.
Zajęcia przebiegały w miłej i sympatycznej atmosferze, aktywizowały uczniów do rozmowy, dialogu, refleksji.
Szkolenie dla rodziców i nauczycieli
20.11.2024r. odbyło się również szkolenie dla rodziców i nauczycieli dotyczące profilaktyki uzależnień behawioralnych oraz profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych. Prowadząca szczegółowo omówiła, czym jest fonoholizmu. Poinformowała, że uzależnienie od telefonu objawia się przede wszystkim:
- ciągłym zerkaniem na ekran w poszukiwaniu nowych powiadomień,
- ciągłym przymusem korzystania z niego,
- posiadaniem telefonu zawsze przy sobie,
- złością i frustracją, gdy nie można skorzystać z telefonu,
- unikaniem bezpośrednich kontaktów z innymi ludźmi, spotkań towarzyskich,
- strachem przed rozładowaniem się telefonu (koniecznością noszenia przy sobie ładowarki/powerbanku),
- ciągłym nasłuchiwaniem dźwięku połączeń lub powiadomień, a nawet słyszeniem dźwięków fantomowych,
- coraz dłuższym czasem spędzanym przed ekranem telefonu,
- zaniedbywaniem codziennych obowiązków,
- poświęcaniem czasu na sen, by spędzić go przed ekranem telefonu,
- oszukiwaniem bliskich co do ilości czasu spędzanego z telefonem w dłoni,
- utwierdzaniem innych, że wszystko mamy pod kontrolą, a telefon jest nam potrzebny z całkowicie praktycznych powodów.
Trenerka omówiła również negatywne skutki uzależnienia od telefonu i sposoby przeciwdziałania temu zjawisku. W drugiej części wystąpienia prowadząca zwróciła uwagę na uzależnienia od substancji psychoaktywnych wśród dzieci i młodzieży.
Powyższe zadania zostały zrealizowane wspólnie z Miejsko-Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Solcu nad Wisłą.