W lutym 2025r. w grupie przedszkolnej ,, Jeżyki”, obejmującej dzieci w wieku 5-6 lat, została rozpoczęta innowacja pedagogicznej: programowo-metodycznej pt. „Bajkowy świat emocji – bajkoterapia”. Innowacja została zakończona w czerwcu 2025r.
Cel innowacji
Innowacja pedagogiczna „Bajkowy świat emocji – bajkoterapia” miała na celu wspieranie dzieci w wieku przedszkolnym w rozpoznawaniu, rozumieniu oraz radzeniu sobie z emocjami. Poprzez bajki terapeutyczne i różnorodne aktywności edukacyjne, projekt ten pomógł dzieciom lepiej zrozumieć i wyrażać swoje uczucia, a także rozwinąć umiejętności społeczne i emocjonalne.
Każda lekcja w ramach innowacji opierała się na bajce terapeutycznej i była wzbogacona o scenki dramowe, ćwiczenia relaksacyjne oraz techniki wyrażania emocji. Zajęcia kończyły się podsumowaniem i ewaluacją, które pozwalały dzieciom utrwalić zdobyte umiejętności i lepiej zrozumieć własne emocje.
Innowacja obejmowała pięć głównych emocji: złość, smutek, radość, strach i zaufanie.
- Złość – Opowieść o Precelku, który początkowo nie umiał radzić sobie ze złością, ale dzięki technikom relaksacyjnym i rozmowie, nauczył się kontrolować swoje emocje.
- Smutek – Historia o Jeżyku, który czuł się samotny z powodu swoich kolców, ale nauczył się, jak znaleźć pocieszenie i wsparcie, mimo trudności.
- Radość – Bajka o Żabce Felci, która odkrywa, jak dzielenie się radością z innymi wzmacnia jej szczęście i buduje więzi z przyjaciółmi.
- Strach – Bajka o Myszce Milce, która nauczyła się radzić sobie z lękiem dzięki wsparciu przyjaciół i odkryła, że strach może być mniejszy, gdy się z nim zmierzymy.
- Zaufanie – Historia o Leniwcu Leonie, który uczy się, jak zaufanie do siebie i innych pomaga w pokonywaniu wyzwań i budowaniu bliskich relacji.
Innowacja „Bajkowy świat emocji – bajkoterapia” miała na celu nie tylko rozwijanie kompetencji emocjonalnych dzieci, lecz także wspieranie ich w kształtowaniu umiejętności społecznych, budowaniu zdrowych relacji oraz tworzeniu bezpiecznego i wspierającego środowiska edukacyjnego.
Dzięki bajkom i scenkom dramowym dzieci nauczyły się, jak rozpoznawać uczucia, jak je wyrażać i jak sobie z nimi radzić:
Przedszkolaki wykazały się dużym zaangażowaniem podczas realizacji innowacji z zakresu bajkoterapii. Wspaniale uczestniczyły w bajkach, aktywnie odgrywając role i wcielając się w postacie, co pozwoliło im lepiej zrozumieć i przepracować różne emocje. Dzięki temu dzieci miały okazję nie tylko rozwinąć swoje umiejętności interpersonalne, ale także pogłębić świadomość emocjonalną i nauczyć się radzić sobie w trudnych sytuacjach. Ich kreatywność i zaangażowanie były kluczowe w sukcesie zajęć.


















































































